Građani FBiH žrtve političkih igara

Dok Parlament FBiH stoji zarobljen, na samom početku procesa konstituiranja, kombinacijom političke blokade, nesposobnosti, nepoštovanja pravne države, nedostatka demokratskog kapaciteta i tolerancije unutar političkih subjekata i nepostojanja sustavnih mehanizama za otklanjanje blokada, zbog čega građani FBiH redovno završavaju kao žrtve političkih igara onih kojima su dali izborni legitimitet, navode iz CCI

Ni 100 dana od proglašenja službenih rezultata izbora, više od polovice zakonodavnih institucija vlasti u Bosni i Hercegovini, još uvijek nije okončalo proces konstituiranja, iako su to trebali uraditi u prvih 10, ili najkasnije 30 dana od objave rezultata izbora, navodi se u analizi Centra civilnih inicijativa.

Tako četiri županijske skupštine (TŽ, BPŽ, HNŽ i HBŽ) još uvijek nisu izabrale ni svoje rukovodstvo (ili nisu završile rad na njegovom izboru), dok Zastupnički dom Parlamenta FBiH od rukovodstva ima samo predsjedavajućeg. Nadalje, Zastupnički dom Parlamentarnse skupštine BiH nema formirana radna tijela dok Domovi naroda federalnog i državnog Parlamenta, zbog problema sa svojim popunjavanjem, ni 100 dana od proglašenja rezultata izbora nisu bili u prilici ni da zakažu konstitutivne sjednice, iako su Ustavom obavezani da to urade u roku od 30 dana.

– Krajnja posljedica je da se vlast zemlje u veoma ozbiljnim problemima i sa dramatičnim zaostacima, u svakom pogledu, mjesecima ne bavi svojim poslom, nego – usporenim pokušavanjem da se osposobi za bilo kakav posao. Konstituiranje, naime, nije rad, nego tek osiguravanje preduvjeta za rad, ističu iz CCI.

RS i Skupština SŽ

Iako izborni zakon, kako dodaju, u članu 10.13  precizno propisuje da “izbor izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBiH vrši se odmah po sazivanju županijske skupštine nakon izbora za županijske skupštine, a najkasnije mjesec dana nakon ovjere izbora“, niti jedna županijska skupština nije ovu zakonsku obavezu ni pokušala izvršiti na svom prvom zasjedanju, a nijedna je nije izvršila ni u krajnjem roku predviđenim zakonom.

Rezultati rada zakonodavnih institucija vlasti, u promatranom razdoblju, vrlo su skromni, sa izuzetkom Narodne skupštine RS i Skupštine Sarajevske županije. Skupština SŽ je u prvih 100 dana svog rada razmotrila 71 mjeru, što je oko 36 posto od ukupnog broja mjera koje je razmotrilo svih 10 županijskih skupština, sumarno. Na entitetskoj razini, dominira NS RS, koja je u potpunosti završila proces svog konstituiranja, izabrala delegate za Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH i Vijeće naroda RS, imenovala Vladu, usvojila proračun za 2019., te je, polako, počela da se bavi redovnim aktivnostima, usvojivši u promatranom periodu i čitav niz zakona.

– Dok Parlament FBiH stoji zarobljen, na samom početku procesa konstituiranja, kombinacijom političke blokade, nesposobnosti, nepoštovanja pravne države, nedostatka demokratskog kapaciteta i tolerancije unutar političkih subjekata i nepostojanja sustavnih mehanizama za otklanjanje blokada, zbog čega građani FBiH redovno završavaju kao žrtve političkih igara onih kojima su dali izborni legitimitet. Ništa bolja situacija nego sa Federalnim, nije ni sa državnim parlamentom, koji je u prvih 100 dana od službenog proglašenja izbornih rezultata uspio tek da izabere rukovodstvo Zastupničkog doma, navodi se u izvješću CCI.

Bez ikakvih rezultata

Kao ključni uzrok katastrofalnih rezultata u drugoj polovini 2018. CCI vidi u činjenici kako je prethodna vlast prerano prestala raditi (posljednje sjednice skupština PŽ i HBŽ, te Zastupničkog doma Parlamenta FBiH, u prethodnom sazivu, održane su još u srpnju 2018.), a, s druge strane, nova vlast se presporo konstituiraju i osposobljava za rad. Uslijed čega se pojavljuje neprihvatljivo veliki vakuum u funkcioniranju institucija, koji se, u pravilu, ignorira, sve dok ne prouzrokuje ozbiljan problem i potencijalno ogromnu štetu. Kao primjer navode situaciju s proračunom FBiH za 2019., koju imamo trenutno.

– Šteta, i to značajna, već postoji u situacijama koje nisu tako dramatične i kad se posljedice ne vide najjasnije – šteta od nerada i nerješavanja nagomilanih problema građana ove zemlje. Onih koji sebi ne mogu dozvoliti luksuz da čekaju do beskonačnosti i koji, za razliku od ovdašnjih političara, kada ne rade, ne primaju ni platu. A pogotovo je sebi sami ne mogu povećati, stava su iz CCI.

Ukoliko pak govorimo o usvajanju zakona, ostavimo li po strani relativno pristojan broj zakona usvojenih u NS RS (19, od čega 7 u prijedlogu i 12 u nacrtu), sve ostale institucije vlasti zajedno usvojile su tek 11 zakona – 9 u prijedlogu i 2 u nacrtu (pri čemu se većinom radi o zakonima koji su obavezni pratitelj pri donošenju proračuna). Četiri županijske skupštine, Zastupnički doma Parlamentarne skupštine BiH, Domovi naroda federalnog i državnog Parlamenta, nisu usvojili nijedan zakon u ovom razdoblju.

Ni jedna institucija zakonodavne vlasti u bih (od županijske, preko entitetske pa do državne razine) nije donijela svoj program rada za 2019. Iz CCI podsjećaju kako u većini poslovnika postoji obaveza da se u izradu programa rada uključuju građani i udruženja građana. Međutim, ta se odredba uglavnom zaobilazi, a prijedlozi takve vrste ignoriraju.

Piše: Dragan Bradvica,[email protected]

error: Content is protected !!