Hrvati Posavine pred novim egzodusom, a hrvatski političari šute

Po sadašnjem planu parcelizacije zemljišta za izgradnju autoceste i plinovoda na dionici Vukosavlje–Brčko i Brčko–Rača preko Posavine i Semberije do granice sa Srbijom, mještanima općine Modriča, Garevac, Donji Kladari i Čardak prijeti ponovno rušenje kuća, a čak 8.000 stanovnika ili će potpuno izgubiti svoje domove ili će ostati faktički zarobljeno između željezničkih tračnica i autoputa. Planirana trasa izgradnje za hrvatsku povratničku zajednicu značiti će ponovno iseljenje i progon, a najvjerojatnije i trajno iseljenje s ovih područja. 

Povratnici pred svršenim činom

Tema o širenju mreže auto cesta, povezivanja Banja Luke, preko Doboja, Bijeljine i Brčkog sa Beogradom, aktualna je u Republici Srpskoj te je entitetska Vlada u Narodnu Skupštinu RS-a uputila Odluku o izradi plana parcelizacije zemljišta za izgradnju autoceste i plinovoda na dionici Vukosavlje–Brčko i Brčko–Rača preko Posavine i Semberije do granice sa Srbijom, s ukupnom dužinom autoceste 70,5 kilometara. 

Dionica Vukosavlje–Brčko trebala bi biti završena do 2025. godine i predviđena je u dužini od 32 kilometra te bi prolazila pretežito kroz hrvatska sela u općini Modriča i Pelagićevo, a po planu bi trebala biti završena do 2025. godine.

Zbog obimnosti i žurnosti projekta poduzeća ‘Autoputevi Republike Srpske’ ‘Gas-Res’ javno su se obratili nadležnima u Vladi RS te pokrenuli inicijativu za donošenje plana parcelacije za autocestu i plinovod dionice Vukosavlje – Brčko i Brčko – Rača – po skraćenom postupku te su iz Instituta za građevinarstvo Banja Luka. 19. rujna, informirali ministricu za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju Srebrenku Golić da je Nacrt plana parcelacije za autocestu i plinovod dionice Vukosavlje-Brčko i Brčko-Bijeljina-Rača završen i spreman za javni uvid.

Nakon ovoga, u općini Modriča prošli tjedan je objavljen oglas kojim se izvješćuje javnost i vlasnici nepokretnosti da se Plan parcelacije za auto-put i plinovod dionice Vukosavlje-Brčko i Brčko-Rača, na području Općine Modriča i Nacrt izvješća o strateškoj procjeni utjecaja na životnu sredinu autoputa i plinovoda dionice Vukosavlje-Brčko i Brčko-Rača na području Općine Modriča, izlaže na javni uvid svakim radnim danom od 27. rujna 2019. do 12. listopada 2019.

Također se izvješćuje da se primjedbe i prijedloge kao i mišljenja o Nacrtu primaju do 12. listopada. Ovaj Plan parcelizacije kao i rok za dostavu primjedbi unio je paniku u mještane koji će istom izravno biti pogođeni. Nitko ih o mogućnosti gradnje autoceste nije upozorio, pa ni hrvatksi predstavnici u vlasti.

Hrvatsko stanovništvo suočeno s novim egzodusom

Direktorica Otvorene kuće u Garevcu Slavica Mijić, koja mjesecima na sve načine pokušava spriječiti

uništavanje jednog cijelog sela, kaže da je ovo borba s vjetrenjačama.

„Ako ovo prođe, a s obzirom na odnos snaga vjerojatno hoće, bit će to konačan kraj ovog sela. Trasa ide preko i ono malo kuća koje su oživjele i ponovno naseljene. Imanje Otvorene kuće je uz sam rub nove zgrade  banke sjemena koju smo napravili iz projekta Zelena oaza. Trasa ide preko voćnjaka,znači oko 200 m od same zgrade Otvorene kuće“, kazala nam je Mijić.

Kako doznajemo, i pored mnogobrojnih pisanih žalbi koje su mještani slali, javna rasprava je u tijeku i trajati će još nekoliko dana.

Slavica Mijić

Naime, predložena trasa ide kroz sredinu sela Garevac koje će biti doslovno raskomadano na četiri dijela, nastavlja preko D. Kladara i Čardaka. Oko 8 tisuća stanovnika koji su iz ova tri sela protjerani 1992. godine i kojima je uništena sva imovina danas su suočeni s potpunim i definitivnim gubitkom svojih domova.

 „Trasa autoputa i plinovoda s puno gorim posljedicama neko rat ’92. „

Oni su teškom mukom posljednjih 20 godina skupljali krhotine svojih života da bi obnovili svoj domove, mnogi ga još obnavljaju i planiraju zasluženu mirovinu i ušteđevinu koju su stedjeli radeći kao izbjeglice po raznim europskim državama uložiti u obnovu i novi život – po treći put. Previše za jedan ljudski vijek.

Stanovništvo ovih mjesta pred novom je, vrlo izglednom, budućnošću – svojevrsnim etničkim čišćenjem u miru. Jedna od njih je i Ana Križan, poznata humanitarka iz Kladara koja živi i radi u Švicarskoj, ali je vrlo vezana i za svoj rodni kraj.

Ona je putem Facebooka pozvala mještane ne prodaju svoju zemlju dok bi, u suprotnom, Posavinu osudili na propast.

“Svi koji prodate ili ste prodali komad zemlje niste prodali samo svoj dio već ste prodali i izdali sve nas koji volimo svoj dom, svoje selo i svoju Posavinu, napisala je na svom Facebook profilu Ana Križan.

Inače, mještani ovih sela ističu kako podržavaju razvoj infrastrukture jer ona znači boljitak i mir za sve u BiH.

“Ali trasa koja je predložena preko tri najveća hrvatska naselja u Bosanskoj Posavini nije ništa od toga. Posljedice izgradnje predložene trase autoputa i plinovoda preko ovih naselja bit će puno gore nego posljedice rata 1992. Onaj tko je sudjelovao u izradi projektne dokumentacije za ovaj dio trase ili nije znao što radi ili je ovo zločinački plan konačnog uništenja hrvatskog naroda na ovom području”, reakcija je mještana koji žive na ovom području.

Zašto hrvatski predstavnici šute?

Za sada su jedino reagirali iz Hrvatskog bloka te tvrde da hrvatskoj povratničkoj zajednici prijeti uništenje i ponovni progoni.

“Mještanima općine Modriča, Garevac, Donji Kladari i Čardak prijeti ponovno rušenje kuća za izgradnju budućeg autoputa. Više od 3000 stanovnika  ostat će “zarobljeno” između pruge i auto-puta. Hrvatski povratnici, ljutito pričaju, kako projektanti budućeg autoputa, koja prolazi kroz sela, nisu ni izlazili na teren, već su iz ureda crtali buduću mapu auto puta”, ističe se. Za njih je neprihvatljivo da na takav način općina Modriča obavještava javnost i vlasnike nepokretnosti o planu parcelizacije za auto-put i plinovod dionice Vukosavlje-Brčko i Brčko-Rača.

“Zašto predstavnik Hrvata iz političke stranke HDZ Modriča, nije obavijestio predsjednike MZ Garevac, Donji Kladari i Čardak o nacrtu i projektu? Predsjednici mjesnih zajednica, uz podršku  mještana, nadležnim ministarstvima entiteta RS i dopredsjedniku Josipu Jerkoviću pisali su molbu 19.07.2019., protiv nacrta plana za dionicu izgradnje autoputa kroz sela Garevac, Donje Kladare i Čardak. Za odgovor od dopredsjednika Jerkovića je potrebno 80 dana, a još nisu dobili odgovor”, stoji u reakciji iz Hrvatskog bloka.

Izvješćuju da mještani MZ Garevac, Donji Kladari i Čardak uz pomoć Hrvatskog bloka potpisuju Žalbe te traže od načelnika Mladena Krekića da se trajanje javnog uvida produži još za 30 dana, a projektante pozivaju da se izmijeni trasa izvan naseljenih mjesta što bi, ističu, bilo daleko povoljnije rješenje.

Piše: V. Herceg, [email protected]

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

error: Content is protected !!