INTERVJU Edina Papo: Dišem i sanjam balet

Od četvrtka, 19., do srijede, 25. rujna, trajat će u Sarajevu Balet Fest, manifestacija koja će po deseti put donijeti radost plesa na scene glavnoga grada BiH.

Razgovaramo s osnivačicom i direktoricom Festivala, baletnom umjetnicom Edinom Papo.

Vjerujem da se radujete ovom jubileju. Što je za baletnu umjetnost Sarajeva i BiH značio taj desetljetni slijed?

Vjerujem da su jubileji važni u životu svakog čovjeka. Znak su postojanosti, dosljednosti i, naravno, kontinuiranog rada u određenoj oblasti. Radujem se ovom našem jubileju zajedno s timom s kojim radim festival Balet Fest Sarajevo. Za Sarajevo, i baletnu umjetnost BiH, naš desetogodišnji rad znači prije svega otvaranje prozora u svijet, hoću kazati, otvaranje naše baletne scene prema regiji, Europi i svijetu. Bogatstvo baletne umjetnosti i njene raznolikosti danas je ogromno, zašto da ne sudjelujemo i mi u toj ljepoti umjetnosti pokreta, plesa, igre, baleta.

Kako se rodila ideja o osnivanju Festivala, s kojim ciljem?

-Ovakav festival je potreban BiH. Mi smo država s veoma bogatom tradicijom kako narodnog tradicionalnog, amaterskog, tako i profesionalnog plesa. Svijest o plesu, umjetnosti plesa je široka potreba čovjeka. Cilj festivala je nadograditi, proširiti značaj plesa i baleta a također i odgajati novu , kreativnu publiku.

Koja su sve velika imena i kompanije prošli scenama našega grada kroz tih deset godina? Kakav su trag ostavili?

-Vratili ste me u 2010. godinu. Zaista, značajna imena su plesala tu, u našem Sarajevu. Nabrojati sve gostujuće trupe i pojedince uzelo bi nam dosta mjesta ali ipak ću spomenuti neke: Prvaci Boljšoj teatra iz Moskve, Marijinskog teatra i Mihajlovskog teatra iz St. Peterburga, zatim Semperoper Drezden, Bayerisches staatsballett, Staatsballett Berlin, Državni Akademski teatar Opere i Baleta Ekaterinburg Rusija, Državni Opera i Balet Izmir, Turska, sjajni nacionalni teatri i trupe iz Maribora, Ljubljane, Splita, Zagreba, Beograda, Skoplja. Odlična suradnja svih ovih godina sa suvremenom baletnom trupom Bitef Dance Company, mnogo baletnih pedagoga u radionicama, također i stručnjaka za druge plesove kao što su flamenko, suvremena Horton tehnika, naravno i balet Narodnog pozorišta itd. Nadam se da se neće naljutiti oni čije ime nisam spomenula.

Kako je koncipiran Balet Fest 2019.?

-Balet Fest Sarajevo je i ove godine koncipiran da bude zanimljiv, intrigantan, edukativan i da privuče zanimanje za ovu lijepu umjetnost.  Sve će započeti s jednom izuzetno nadahnutom izložbom, naime već nekoliko godina u sklopu BFS radeći izložbe o velikanima naše baletske scene, čuvamo od zaborava te umjetnike. Riki Levi je prva sarajevska balerina, i njoj je posvećena izložba koju ćemo oplemeniti nastupom  umjetnika  baleta, drame i muzike. Uz ovu izložbu u Galeriji Novi hram, spomenula bih i izložbu baletskih skulptura u foajeu Narodnog pozorišta. autorice Elme Alić-Šobot.   Također, tu su tri veoma žanrovski različite predstave, gosti iz Španjolske, Pilar Andujar,“ Flamenco:Andro“;  Srbije, Bitef dance company „Carevo novo odelo“;  i Slovenije, SNG Opera in Balet Ljubljana, „Doktor Živago“. Nezaobilazan dio našeg festivala su razgovori, konferencije o umjetnosti baleta u BiH. Ovoga puta je u pitanju Giselle, i sve što je vezano za temu i značaj ovog velikog klasičnog remekdjela.

Cijeli život ste posvetili baletnoj umjetnosti, zašto? Kako se to dogodilo?

-Moj život je balet. Dišem i sanjam balet. Kako se dogodilo da budem umjetnica u baletu…, vjerovatno svoje prste je uplela i sudbina…

Školovali ste se kod prestižnih pedagoga?

-Ponosna sam što sam dio tog velikog preciznog sistema u obrazovanju za baletnog umjetnika, a to je Akademija Ruskog Baleta Vaganova St. Peterburg, Rusija. Valentina Vasiljevna Rumjanceva; Georgij Pantelejmonović Konišev, Nikolaj Serebrenikov i mnogi drugi potpuno su promijenili moj način razmišljanja i rada u baletu. Beskrajno sam im zahvalna za to.

Kasnije ste i sama postali pedagoginja, koreografkinja…

-Biti obrazovan kod najboljih u baletu vam daje sigurnost i znanje. Odgovornost prema toj ogromnoj tradiciji klasičnog baleta u povijesti, zahtijeva da budete ozbiljni u svom radu. Biti pedagog baleta, baletmajstor je rad i samo rad cijelog svoga života i – nadograđivati stalno svoje znanje. Ja u tome uživam.  Ispunjava me zadovoljstvom i to što neke od mojih učenica su igrale u Gradskom londonskom baletu, jedna od njih je prvakinja Narodnog pozorišta Beograd, mnogi igrači u Sarajevu su napravili značajnu karijeru igračku zahvaljujući meni, eto to je rad pedagoga baleta. Koreografija je sloboda, razmišljanje, kreacija. Dio mene svakako pripada tom začaranom svijetu.

Koje osobine mora na audiciji pokazati dijete, kasnije umjetnica da bi bila primljena u školu, u ansambl?

-Kriteriji su najvažniji kod odabira djece (na audiciji), za školovanje budućeg umjetnika baleta. Naši kriteriji danas skoro da i ne postoje, sudeći po onome koliko djevojaka i mladića završava tu školu, to jest koliko tih mladih ljudi uopće bude primljeno u neki profesionalni ansambl. To je naša stvarnost. S druge strane, profesija balerine, igrača je profesija sportiste, vježba, trening i to je naprosto tako. Namjerno sam usporedila sportaše da bi vašim čitateljima približila termin probe/treninga svakodnevno u životu jednog umjetnika. Bez toga nema rezultata.

Što je vama osobno donijelo bavljenje umjetnošću? Pozovite naše čitatelje na Balet Fest…

-Lično umjetnost mi je donijela sve: ljubav, sreću, zdrav život, disciplinu, ponekad i razočarenja, ali sve u svemu zadovoljstvo baviti se lijepim stvarima.  Naravno zato i pozivam vaše cijenjene čitatelje i poštovatelje umjetnosti plesa, igre i baleta da nas posjete od 19. do 25. rujna na Balet Festu Sarajevo.    

Razgovarala:Vesna Hlavaček

[email protected]

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

error: Content is protected !!