Istine i zablude o prehladi

Spoznaje o tome koje su preporuke o zdravlju valjane, a koje plod zabluda mijenjaju se ovisno o prevladavajućim rezultatima istraživanja. Na trajanje prehlade, što je oko sedam dana, baš i ne možemo utjecati, ali možemo na stupanj nelagode koju izaziva. Što može biti djelotvorno, od čega nema koristi, a što u najmanju ruku može škoditi?

Ne kišite u dlanove

Da, potrebno je prekriti usta prilikom kihanja ili kašljanja. Ali ne golim dlanom, jer njime ćete doticati druge ljude i predmete i tako širiti zarazu. Tome su osobito sklona djeca, koja uz to i rijetko peru ruke. Dakle, usta pokrivajte rupčićem ili podlakticom, jer ona rjeđe dolazi u dodir s drugim ljudima i stvarima.

Održavajte čistoću ruku

Pranje ruku ključno je za prevenciju bolesti, kao i za smanjenje rizika od širenja zaraze. Djeca često zaborave na potrebu pranja ruku, ali kako ih grditi kad znamo da dvije trećine američkih muškaraca ne pere ruke nakon korištenja WC-a. I tko se može zakleti da je u nas stanje povoljnije? Da bi pranje bilo djelotvorno, ruke treba trljati pod vodom barem 20 sekundi. To bi trebalo biti dovoljno za odstranjivanje većine virusa. Ako nemate sapuna pri ruci, čišćenje vlažnom maramicom također može imati učinka. Kad brišete ruke, osobito na javnim mjestima, činite to papirnatim ručnicima – njih nitko prije vas nije dirao!

Jedite pileću juhu

Naš se narod čudi Amerikancima kad svojim oboljelima serviraju pileću juhu. No, ta namirnica nije popularna bez razloga. Njezini sastojci djeluju protuupalno tako što priječe kretanje neutrofila – stanica imunosnog sustava koje sudjeluju u upalnoj reakciji. Nadalje, ubrzavaju prolazak sluzi kroz nos, što ublažava začepljenost i smanjuje vrijeme koje virusi provode u dodiru sa sluznicom. Istraživači sa Sveučilišta u Nebraski otkrili su da i juha iz konzerve djeluje jednako dobro kao i ona skuhana kod kuće.

Pijte mnogo tekućine

Iako nije doslovno točna tvrdnja da možete tekućinom “isprati” prehladu iz organizma, pijenje tekućine može pomoći. Obična voda, topla limunada, čajevi ublažavaju začepljenost nosa i sprječavaju dehidraciju. Izbjegavajte alkohol, kavu i gazirana pića, koja mogu pogoršati osjećaj dehidriranosti.

Ovlažite zrak

Stavite vodu u ovlaživač zraka na radijator ili peć. No, mijenjajte je svakodnevno i čistite uređaj barem svaka tri dana, da se na njemu ne nasele plijesan, gljivice i bakterije.

Ne pretjerujte s naporima

Znojite se tijekom prehlade, kažu. U redu je ako to činite u toplom krevetu stalno uzimajući tekućinu kako biste izbjegli dehidraciju. Međutim, nemojte znojenje izazivati prekomjernim naporima! Ako se ne osjećate tako loše da budete u krevetu, obavite ponešto po kući, a ako nemate povišenu temperaturu, smijete se i prošetati. No, nemojte se baviti sportom ili nositi teške predmete.

Umjereno s vitaminima…

Megadoze vitamina nisu učinkovite kad je prehlada već počela. Štoviše, previše nekih vitamina, osobito onih koji nisu topivi u vodi (A, D, E), može biti štetno. Isto vrijedi i za minerale. Dovoljna je jedna multivitaminsko-multimineralna tableta dnevno.

Još korisnih uputa

Ne uzimajte antibiotike…

…Osim ako vam je dokazana bakterijska zaraza. Antibiotici uništavaju samo bakterije, ali ne i viruse. Međutim, istu osobu nakon virusne infekcije može zadesiti i bakterijska superinfekcija, koju, ako se dokaže, ima opravdanja liječiti antibiotikom.

 

error: Content is protected !!