OD 2015. IZGRAĐENA DVA KILOMETRA: Ovom dinamikom Koridor 5C će biti završen za 36 godina

U pet godina izgrađena su svega dva kilometra autoputa. Najavljeno je da će do kraja godine, odnosno za neka tri mjeseca u izgradnji biti osam dionica s novih 40 kilometara puta.

Koridor 5c, koji prolazi duž cijele BiH, europski je transportni koridor dug oko 700 kilometara, počinje u Budimpešti u Mađarskoj, prolazi kroz Hrvatsku, zatim kroz cijelu Bosnu i Hercegovinu i ponovo ulazi u Hrvatsku. Zamisao onih koji su kreirali Koridor 5c na Paneuropskoj transportnoj Konferenciji 1994. na Kreti, te ga doradili tri godine kasnije u Helsinkiju, bila je povezivanje Srednje i južne Europe. 

Mađari su završili svoj dio tog koridora, Hrvatskoj je, uz velike probleme, danas ipak ostao još jedan manji dio za izgraditi prema Mađarskoj, dok Bosna i Hercegovina, kroz koju prolazi polovina tog koridora uveliko zaostaje. Od 300 i nešto kilometara autoputa koji prolazi kroz zemlju, a čija je izgradnja počela 2001. radovima na dionici Jošanica – Podlugovi, do danas je završeno tek 102 kilometara, ili jedna trećina ovog važnog koridora.

Izgradnja autoputeva je projekt koji bitno utječe na poziciju zaduženosti i sistem upravljanja javnim financijama. Kako bi se izbjeglo prezaduživanje i dovođenje BiH u poziciju financijske nestabilnosti, potrebno je pripremiti detaljnu strategiju i plan zaduživanja i upravljanja javnim dugom za izgradnju autocesta za koridor 5C, jedna je od preporuka iz studije koju je prije tri mjeseca  predstavio Centar za zastupanje građanskih interesa (Fondacija CPI).

U prošloj godini 2,7 milijardi za izgradnju autoputeva

Aleksandra Banović iz Fondacije CPI tada je podsjetila da primarni planirani putni pravac obuhvata izgradnju koridora 5C, te da dužina ogranka tog koridora kroz BiH iznosi 337 kilometara.

– Planirani završetak radova je bio do 2012. godine, ali je do danas izgrađeno svega 108 kilometara, od ukupno planiranih 337. U Republici Srpskoj dosad je izgrađeno 106 kilometara autoputa – kazala je u lipnju Banović.

Podsjećanja radi, prije skoro pet godina, Autoceste FBiH predstavili su monografiju “Prvih 100 kilometara”, koja u sedam poglavlja prezentira početke izgradnje autoceste, tok radova i nove projekte vezane za nastavak izgradnje autoceste u FBiH. Tadašnji resorni ministar je najavio da bi do kraja 2016. godine trebalo da bude završeno 46 posto ukupne autoceste na Koridoru 5c u FBiH. Cilj je da do 2020. godine autocesta A1 bude završena.

To su najave i planovi. U praksi to izgleda ovako – U pet godina izgrađena su svega dva kilometra autoputa. Najavljeno je da će do kraja godine, odnosno za neka tri mjeseca u izgradnji biti osam dionica s novih 40 kilometara puta.

U 2018. BiH je investirala 4,2 milijarde KM u infrastrukturu. Postoji značajan iznos sredstava koji je ugovoren (2,7 milijardi KM) za izgradnju autoputeva, ali se sredstva ne koriste i na njih se plaćaju značajni troškovi (commitment fee, op.a ). U istom periodu prihod od naplate cestarine iznosio je više od 41,2 milijuna KM, što je u odnosu na 2015. povećanje od 26 posto.

Plaće veće, kilometri isti

U studenom prošle godine, u javnosti je odjeknula informacija da su troškovi za plaće JP Autoceste FBiH zbog rasta broja zaposlenih u ovom poduzeću sa devet milijuna KM skočili na 19 milijuna KM. U isto vrijeme se broj kilometara izgrađene autoceste zadržao na istom nivou.

Ako je vlastima Bosne i Hercegovine trebalo 18 godina da izgradi trećinu autoputa, nastavi li se istom dinamikom raditi i u budućnosti, Koridor 5c će biti gotov za otprilike 36 godina…

B.K.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

error: Content is protected !!