POVEĆAN BROJ NABAVKI Tko je sve kupio luksuzne automobile?

“Ono što je još primjetno jest da je u posljednjih mjesec dana općenito povećan broj nabavki službenih vozila. Gotovo da nema dana da se otvori portal javnih nabavki a da ne vidite da se radi nabavku vozila”, kaže Miraščija i dodaje da je trend i da se pod krinkom uštede sredstava nabavlja polovna vozila.

SARAJEVO – Dekan Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru Milenko Bevanda pokrenuo je nabavku polovnog službenog automobila. Za njega će izdvojiti 100.000 konvertibilnih maraka (KM). U vrijeme raspisivanja te nabavke, na stranici lokalnog trgovca nalazio se oglas za skupocjeni “Audi”, koji je karakteristikama i cijenom savršeno odgovarao oglasu Medicinskog fakulteta, objavio je BIRN BiH.

Broj službenih auta koje se nabavlja i njihova cijena značajno su porasli u 2017. godini, kaže Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH.

“Ono što je još primjetno jest da je u posljednjih mjesec dana općenito povećan broj nabavki službenih vozila. Gotovo da nema dana da se otvori portal javnih nabavki a da ne vidite da se radi nabavku vozila”, kaže Miraščija i dodaje da je trend i da se pod krinkom uštede sredstava nabavlja polovna vozila.

Bevanda poništio tender

Dekan Medicinskog fakulteta nije želio zvanično govoriti o nabavci auta. Nakon upita Balkanske istraživačke mreže (BIRN) BiH o toj nabavci, Bevanda je poništio tender na koji se prijavila jedna kompanija sa autom vrijednim 120.000 KM. Odbio je razgovarati s BIRN-om BiH, kao i drugi rukovoditelji koji nabavljaju aute. Među njima je Helena Lončar, direktorica Federalnog zavoda za zapošljavanje, koja nabavlja auto od 58.000 KM.

Sejad Delić, direktor Agencije za vodno područje rijeke Save, koja se bavi zaštitom od poplava, odbio je razgovor o nabavci auta. Agencija je početkom godine planirala nabaviti dva terenska automobila za 82.000 KM. Naknadno su promijenili odluku i odlučili za isti novac nabaviti luksuzni karavan. U Agenciji tvrde da će karavan prevoziti opremu za ispitivanje kvalitete vode i da će koštati manje od predviđenog proračuna.

Prodavači kažu da su službena auta sve skuplja i luksuznija. “Moram biti iskren: u posljednjih nekoliko godina, ali to se opet izdiferencira iz različitih ‘car polisa’ različitih poduzeća i predstavništava, ne mogu reći samo da idu jeftina auta, zaista. Idu vozila iz srednje i više klase”, kaže Edvin Kovačević, šef prodaje u kompaniji “AC Quattro”.

Skupocjena vozila

Načelnik Banovića Midhat Husić također je odbio službeno razgovarati o novom službenom općinskom vozilu. Na putu od salona do Općine auto je sudjelovalo u sudaru. Šteta na novom “Passatu” za načelnika procijenjena je na 12.000 KM. “Passat” s luksuznom opremom plaćen je 70.000 maraka.

Gradonačelnik Prijedora Milenko Đaković ove je godine za auto izdvojio 120.000 KM. Gradonačelnik Bijeljine Mićo Mićić također je pokrenuo nabavku auta vrijednog 125.000 KM.

Direktor “Vodovoda” u Velikoj Kladuši Edin Kekić pokrenuo je nedavno nabavku službenog auta od skoro 60.000 KM, ali je morao odustati od nabavke. Firma je prezadužena i nije mogla dobiti novi kredit za “luksuzno motorno vozilo”, kako ga opisuje Kekić.

“Takvu praksu praktično prate niže razine vlasti tako da imamo nabavke po općinama od 120-150 tisuća maraka koje sigurno nisu svrsishodne nabavke. Radi se o uzaludnom trošenju sredstava svih nas, građana BiH, a ta bi se sredstva moglo bolje iskoristiti u kritičnim oblastima, od zdravstva, obrazovanja do socijalnog rada. Ne, to se troši na nepotrebno luksuzne stvari”, ukazuje Miraščija.

Prosječna cijena novog vozila institucija na državnoj razini iznosi 40.000 KM. Dok je prosječna starost privatnih automobila u BiH 16 godina, službeni su u prosjeku stari devet godina, prema podacima državnih revizora. Kada traže novo vozilo, političari inuistiraju na najsitnijim detaljima iako je takvo detaljno navođenje karakteristika auta zabranjeno Zakonom o javnim nabavkama.

Sumnje u namještene tendere

BIRN podsjeća i da je Predsjedništvo BiH nedavno tražilo “Škodu Superb” u koju se može montirati dječja sjedalica. Nakon pisanja BIRN-a o tenderu Predsjedništva, karakteristike auta su ispravljene, a tender naknadno poništen.

Glavni federalni revizor Dževad Nekić kaže da su revizori kroz dosadašnji rad nepravilnosti najčešće pronalazili u samom opisu auta. Veliki broj detalja auta u tenderskoj dokumentaciji kod revizora izaziva sumnju. Tendere za nabavku službenih auta u BiH najčešće dobivaju tri kompanije – “M.R.M.” iz Mostara te “Porsche” i “AC Quattro” iz Sarajeva. Iz kompanija “M.R.M.” i “Porsche” nisu odgovorili na zahtjev BIRN-a BiH za razgovor.

Glavni federalni revizor objašnjava da interes za prodaju auta pokaže nekoliko kompanija, ali se na poziv najčešće prijavi samo jedna. “Ako iz godine u godinu imate jednog te istog dobavljača., ako imate jednu te istu komisiju, to je, po meni, neka indikacija moguće zloporabe. Ne mora značiti da ih ima, ali zašto bi jedna te ista komisija sve to radila i uvijek ona bila ta koja provodi i uvijek jedan te isti dobavljač?”, pita Nekić.

BIRN ukazuje i da troškovi službenih vozila ne završavaju njihovom nabavkom jer, nerijetko, samo održavanje vozila košta više od njihove kupovine. Tako Predsjedništvo BiH planira u narednih godinu dana potrošiti 200.000 KM na održavanje voznog parka. BIRN

error: Content is protected !!