Prehranom protiv proljetnog umora

Kroničan umor, pospanost i nedostatak koncentracije neki su od simptoma tipični za početak proljeća, a to se događa zbog usporenog prilagođavanja organizma koji se mora priviknuti na prijelaz iz hladnog u toplije razdoblje. To je i cijena pojačane aktivnosti metabolizma koji zimi usporava što zbog hladnoće što zbog manje dnevne svjetlosti. S duljim danima prirodno je osjećati da možemo učiniti mnogo više, no ako tijelo na to nije spremno, brzo se umaramo. Tome najčešće možemo pridodati i slabost koju je izazvao posljednji sezonski virus ili, pak, proljetna alergija. U brzom vraćanju energije od velike nam pomoći može biti pravilna prehrana.

Izbjegavati salame, sireve i slatkiše

Dolazak toplijeg vremena reflektira se i na našim dijetetskim potrebama. U tom trenutku metabolizam treba nutrijente koji će mu dati energiju za novu kondiciju i više ne mora skladištiti energetske rezerve kao u zimi. Prvo je, stoga, pravilo izbjegavati hiperkaloričnu hranu i smanjiti unos namirnica bogatih masnoćama i šećerima poput salama, sireva i slatkiša. Osim što doprinose gomilanju kilograma, oni otežavaju probavni sustav povećavajući tako osjećaj umora.

Ono što nam sada treba jesu mikronutrijenti korisni za aktiviranje svih metaboličkih funkcija, dakle, vitamini i minerali. Među vitaminima snažno djelovanje protiv umora ima vitamin B1 (ili tiamin) koji je od temeljne važnosti za proizvodnju energije, ali i za zdravlje živčanih stanica. Tipični znaci njegova nedostatka su upravo umor, depresija i utrnuće u rukama i nogama. Integralne žitarice, mahunarke i sjemenke (suncokretove sjemenke, kikiriki) izuzetno su bogate tim vitaminom. I vitamin C, kao što je dobro poznato, važan je zbog svog antioksidantnog djelovanja i za funkcioniranje imunološkog sustava. Posebno ga ima u agrumima, brokulama, kupusu, jagodama, kiviju, mangu, papaji, paprikama, rajčicama crnom ribizu i špinatu.

Povećajte unos crvenog mesa i mliječnih proizvoda

Tim tvarima možemo dodati i druge, nazvane vitamino-sličnima, a riječ je o inoksitolu i karnitinu. Oni imaju detoksificirajuće djelovanje, a djeluju i kao energetici i imunostimulansi. Prvog ima u agrumima, integralnim žitaricama, lješnjacima, uljastim sjemenkama i u mesu, a drugog u crvenom mesu i mliječnim proizvodima.

Za borbu protiv proljetnog umora liječnici su nekada savjetovali takozvane rekonstituentne kure na bazi ribljeg ulja ili nadomjesnu terapiju željezom. Danas je u biljnim ljekarnama ponuda takvih prirodnih preparata vrlo velika: oni tradicionalni napravljeni su na bazi pivskog kvasca i klica žitarica. Svi oni imaju visoki sadržaj vitamina B i minerala, a mogu se dodati mlijeku i ostalim jelima. I prema kineskoj medicini želudac se aktivira u proljeće, stoga je dobro konzumirati čajeve od biljaka, kao što je, na primjer, maslačak, koji daju energiju.

Osmislite jelovnik

Kako, dakle, osmisliti pravi energetski, ali lagani jelovnik? Prvo se pravilo odnosi na početak dana s pravim mikronutrijentima. Dobro je na neko vrijeme zaboraviti na brioš i kapučino i pripremiti kod kuće obrok koji odgovara ne samo zdravlju već i ukusu. Važno je da u obroku budu svježe voće, integralne žitarice, nekoliko komada sušenog voća ili badema i lješnjaka, jogurt umjesto mlijeka i med umjesto šećera jer sve to pomaže intestinalnoj flori.

Među žitaricama prvo mjesto zauzima zob, bogata vlaknima i vrlo hranjiva, koja ujedno ima i tonificirajuće djelovanje. Stimulativno djelovanje zahvaljuje aveninu kojeg najviše ima u njenom esencijalnom ulju, a ta tvar potiče aktivnost tiroidne žlijezde. Pritom treba znati da se na temperaturi od 60 stupnjeva avenin deaktivira: zato je dobro birati zob u pahuljama, a ne onu kuhanu ili preprženu, te je dodati mlijeku, jogurtu ili toplim juhama.

Lagani obroci

Tijekom dana treba pripremati lagane obroke u kojima uvijek treba biti svježeg ili kuhanog povrća. Na primjer, prvo jelo u vrijeme ručka neka bude miješana salata s integralnim kruhom, a za večeru juha s drugim jelom bogatim proteinima i integralnim kruhom. Nikako ne smijemo zaboraviti voće koje treba konzumirati u međuobrocima i to bilo kao svježe, u obliku napitaka ili salata.

 

 

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

error: Content is protected !!