Borba za nebo Kosova: Mađarska pobijedila Srbiju

Nakon četiri godine kontrole zračnog prometa nad Kosovom, nebo iznad 10,000 metara ostat će pod kontrolom mađarske državne tvrtke ‘na neodređeno vrijeme’ po isteku petogodišnjeg sporazuma, potvrdio je NATO.

Naime 3.travnja ističe sporazum potpisan između Mađarske i mirovnih snaga pod vodstvom NATO-a na Kosovu, KFOR. Sporazum navodi da se period kontrole mađarske državne tvrtke ‘automatski produljuje na neodređeno vrijeme osim ako jedna od stranka ne podnese pisanu obavijest najmanje šest mjeseci prije završetka početnog razdoblja’.

No prema napucima iz NATO-a nijedna od stanaka nije podnijela pisanu obavijest.

– Stručnjaci poduzimaju potrebne korake kako bi ponovno pokrenuli operativne i tehničke dogovore – naveo je u svom pisanom odgovoru dužnosnik NATO za Balkan Insight.

Kosovsko nebo iznad 10,000 metara bilo je pod kontrolom NATO-a od 1999. godine nakon završetka sukoba sa Srbijom. Sporazumom od 2012. godine NATO je predao tu dužnost HunagaroControl-u, mađarskoj privatnoj kompaniji za kontrolu zračnog prostora.

Dritan Gjonbalaj, tadašnji generalni direktor Uprave za civilno zrakoplovstvo na Kosovu, pozitivno je ocijenio taj potez jer je značio da će se putovi leta skratiti u Prištinu te će se smanjiti troškovi operacija i karata.

Zbog loših odnosa Kosova sa Srbijom, koja ju ne priznaje kao državu, letovi iz zapadnih zemalja moraju ići zaobilaznim koridorom i izbjegavati zračni prostor Srbije i Crne Gore.

No, Beograd nikad nije prebolio gubitak kontrole neba nad Kosovom. Agencija za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) kontrolira trenutno zračni prostor pola Balkana, ali ne i Kosova i Metohije.

Srpski mediji su 2016 izvještavali o političkim željama iz Beograda da preuzmu civilne kontrole zračnog prometa po isteku sporazuma s Mađarskom. ‘Osvajanjem’ kosovskog neba bila bi ugrožena suverenost Kosova.

Kosovska agencija za zračni promet, ANSA, za sada pokriva samo najniži zračni prostor nad zemljom koji čini 20 posto prometa komercijalnih letova. Mađarska pak kontrolira 80 posto.

Kontrola zračnog prostora nije samo sigurnosno već i gospodarsko pitanje Kosova.

– Prošle smo godine zaradili 4 milijuna eura, dok je gornji zračni prostor trebao generirati oko 6,7 do 7,8 milijuna eura – ali o tome nemamo točnih podataka – izjavio je za BIRN direktor tvrtke ANSA Bahri Nuredini.

Prema izvješćima HungaroControl-a samo tijekom svibnja je u gornjem zračnom prostoru bilo 11.649 operacija, a zračni promet je unutar tvrtke općenito porastao gotovo deset puta tijekom godina.

Nuredini smatra da kada bi Kosovo imalo potpunu kontrolu nad svojim gornjim zračnim prostorom, zemlja bi mogla zarađivati milijune eura više godišnje i otvoriti najmanje 100 novih radnih mjesta za svoje građane.

Izvor: Euractiv.hr

error: Content is protected !!