Voda kao izvozni potencijal

Udruga Neretva West“ iz Mostara u okviru projekta kojeg je podržao Fond za zaštitu okoliša po pozivu iz 2019. godine provodi promotivnu kampanju o važnosti zaštite slatkovodnih ekosustava.

Prema brojnim istraživanjima Bosna i Hercegovina je najbogatija pitkom vodom u regiji, a sedma u Europi prema podacima Svjetske banke. Svima je poznato koliki značaj ima pitka voda, kako sada tako i u budućnosti, navodi se kako bi baš voda mogla biti okarakterisana kao ‘nafta 21. stoljeća’. Unatoč činjenici da je voda za BiH veliki potencijal i dalje uvozimo jako puno flaširane vode u zemlju. Prema podacima UNO-a BiH, u ovu zemlju uveze se oko 35 tisuća tona vode ukupne vrijednosti oko osam milijuna eura, dok se izveze tek nešto više od 15 tisuća tona, vrijednih manje od dva milijuna eura. Prema tome, BiH svake godine u prosjeku na uvoz vode izgubi oko šest milijuna eura. 

Naša zemlja po prirodnim resursima može se porediti i sa najvećim zemljama svijeta, tako smo na primjer bogatiji od Kine, Francuske, Njemačke, Japana i Sjedinjenih Američkih Država. Usporedbe radi, BiH je sedam puta bogatija od Njemačke po obnovljivim izvorima pitke vode. U regiji jugoistočne Europe, odmah poslije BiH je Hrvatska koja ima 8,555 kubičnih metara vode po glavi stanovnika. Slijedi Albanija gdje je, prema podacima Svjetske banke, zabilježeno 8,364 prostornih metara pitke vode po glavi stanovnika. Na samom začelju su Makedonija s 2,616 i Srbija s 1,158 prostornih metara pitke vode po glavi stanovnika. Prema ovim podacima, BiH je u oblasti obnovljivih izvora pitke vode sedam puta bogatija od susjedne Srbije. 

Jedan od razloga zašto je stanje takvo jeste što nemamo dovoljno proizvođača na tržištu, a oni koji postoje nemaju dovoljan kapacitet za tržišnu konkurentnost. Za uspjeh drugih voda na našem tržištu, najzaslužniji je prema mišljenjima struke dobar marketing, kojeg kad su vode BiH u pitanju nedostaje kako na domaćem tako i na regionalnom tržištu. Ono što je evidentno jeste da voda može biti veliki izvozni potencijal, kao i mogućnost da se osiguraju nova radna mjesta.

error: Content is protected !!